ПЪРВОТО ПРАВИЛО ЗА ПРОДАЖБАТА НА ВАШИЯ РОМАН

Имайки предвид общия сюжет на вашия роман, помислете за тези пет неща.

1. Трябва да разберете очакванията на вашите читатели

Художествената литература, и по-специално жанровата фантастика, се счита за литературен ескапизъм. Това явление не може да се нарече отделен случай на проявление на психиката. Ескапизмът, обикновено натоварен с отрицателна комутация е характерна черта на човешкото съществуване.
Читателите четат романс, криминален фантастичен трилър или фентъзи роман с определени очаквания. Те искат да избягат от сивотата на своето съществуване и да живеят вълнуващо чрез главните герои. Но в някои жанрове този стремеж към ескапизъм идва с конкретни очаквания. Фентъзито например е свързано с чувството на учудване. Няма значение дали е градско фентъзи, историческо фентъзи или приключенско фентъзи – характеристиката винаги остава същата.

Чудото се определя като „чувство на изненада, смесено с възхищение, породено от нещо красиво, неочаквано, непознато или необяснимо“.

Учудихте ли читателите си с някакъв разказвателен елемент – настройка, герои, създания, магическа система и т.н. – появи ли се в текста ви нещо неочаквано, непознато или необяснимо?

Като рецензент за последните 25 години, не мога да ви кажа колко фентъзи романи, които прегледах, бяха поставени в същата стара псевдо-западноевропейска настройка на според Толкин, пълна с елфи, джуджета, хора, орки и дракони. Същият стар фон, същите стари герои, дори същите стари подобни мисии. Този вид сюжетни линии не вдъхват чувство на учудване в мен. [Вмъкнете тук думи като производни, неинспирирани, пренастроени и т.н.]

19-ият Bladesman от S. J. Hartland е перфектен пример за инди роман, който носи неумолимо чувство на чудо с нетрадиционни герои, богато описано и оригинално изграждане на многопластова история с увлекателна митологичност. Ревюто BlueInk нарече романа „нищо друго освен епично майсторско изкуство”.

Така че долният ред е, предайте това, което вашите читатели искат: чист неподправен литературен ескапизъм. Заведете ги на ново място. Изненадайте ги с неочакваното. Писането на фентъзи е като игра в масивна пясъчна кутия – потенциалът е неограничен. Нека въображението ви се развихри!

2. Потапяте ли своя читател в света, който сте изградили?

Във фентъзито едно потапящо преживяване до голяма степен е обвързано със изграждането на фантастичния свят. Въпреки че сте сигурни, че вашият свят не е производен (вижте # 1), вие също трябва да гарантирате, че вашето царство е описано адекватно. Повърхностното изграждане на света рядко се равнява на най-продавания фентъзи роман. Помислете отново за любимите си фентъзи истории и гарантирам, че всички те са имали напълно потапящи фонове – светове, толкова богато описани, че сте се чувствали като че ли живеете в тях, докато четете.

Тук са наясно две често срещани грешки при писане. Много писатели започват роман с ясен фокус върху света, който трябва да се създаде, но след това напълно забравят за него, след като историята се разгърне. Това не работи. Вашият фокус върху изграждането на света трябва да бъде последователен (може да е фин) през цялото време. Освен това много млади писатели разчитат почти само на визуални дескриптори, особено на цвят. Това създава картонен свят без дълбочина. Вливайки се в последователно разнообразие от сензорни дескриптори (където е приложимо), вашият свят става триизмерен и експоненциално по-потапящ. Включването на миризми, вкусове, звуци и тактилни дескриптори могат драстично да задълбочат и дори да трансформират дадената сцена.

Бърз пример за това как сензорните дескриптори могат да подобрят една сцена и в крайна сметка да създадат потапяне, можете да намерите в началото на „Шейкът“ на Мел Николай, чудесно четиво, което съчетава криминалната фантастика с вампирската фантастика. Ето как започва първата глава: „Можех да ги чуя и помириша, когато завиха на ъгъла, млад мъж и куче, слизащи по тротоара в моя посока. Човекът миришеше на бульон от тестостерон, пот, тютюн и някакъв забележително гаден одеколон. Кучето миришеше като куче … ”

Само с няколко изречения бях потопен в света на Николай. Долен ред: Като рецензент, ако не ми се струва, че съм напълно потопен във вашия фентъзи свят, рецензията няма да е положителна.

3. Създали ли сте герои, с които читателят може да се идентифицира?

Това може да изглежда като очевиден елемент на разказ, върху който трябва да се съсредоточа, но аз постоянно се удивлявам на романи, които представят герои, които или не са емоционално обвързани, или са просто непривлекателни. За да може една история да има сила, тя трябва да резонира с читателя. Най-лесният начин да постигнете това е да създадете главни герои, с които да се идентифицирате на някакво ниво. Тези герои трябва да бъдат правдоподобни, добре описани и да се борят с проблеми (външни и / или вътрешни), с които читателите са се срещали и могат да се идентифицират.

Героите борят ли се да намерят своето място в света? Самотни ли са? Аутсайдери ли са по някакъв начин? Мъртъв човек е убит или е умрял от ужасна болест? Героят се справя с невярния съпруг? Той се мъчи да постигне нещо? Помислете за това така: всички сме на собствените си пътища за самооткриване. Всичките ви главни герои трябва да са на собствен път и ако не са, вашата история има сериозни проблеми. Освен това тези герои определено трябва да имат осъзнати недостатъци, с които се опитват да се справят. Всеки има недостатъци – те просто трябва да бъдат изобразени по начин, който кара вашия читател да ги разбере и в крайна сметка да се идентифицира с тях.

Това е вашето предизвикателство: да създадете запомнящи се герои, чийто живот и борби са в тон с емоциите на вашия читател.

4. Каква е кукичката ви?

Това е важното, що се отнася до продажбите. Нали разбирате, че инди жанрът е силно конкурентен бизнес. Каквато и категория от книги да пишете, всеки ден излизат стотици сравними заглавия. Потенциалните купувачи могат да обърнат внимание на вашето заглавие за няколко секунди на Amazon или BN.com, като разгледат предната и задната корица или прочетат прегледа на вашия роман, преди да преминете към следващото заглавие. Каква е стръвта на куката ви? Това е вашият свят, в който водещият герой достига самооткриване, епичен конфликт или приключение? По какво се различава вашият роман от останалите издания?

Да направим предизвикателство за терена на асансьора. Представете си, че сте в асансьор с изявен литературен агент и имате няколко секунди, за да представите фентъзи романа си. Каква е куката ти? Как бихте насочили агента към романа си? Ако не можете бързо да идентифицирате силна и ясна кука, ще имате проблеми с продажбата на романа на читателите.

Добър пример за силна кука може да се намери в Monsterland Reanimated от Michael Okon. Дръзка приказка, заложена в свят, полудял, след като чума унищожава човечеството и чудовища от различни тематични паркове по целия свят, избягват да предизвикат поразия, читателите веднага знаят от дизайна на корицата какво точно ще даде този роман. Точно там е: „Добре дошли обратно в Monsterland – най-страшното място на Земята!“ Само с шепа думи читателите знаят, че това ще бъде страшно и забавно. Мисията изпълнена!

5. Познавате ли пазара си?

Опознайте вашия пазар. Разберете във вашата конкретна категория какво точно се продава. Знаете ли какво е горещо в момента и кое не? Запознаването с непрекъснатите жанрови тенденции със сигурност може да бъде от полза, особено ако сравними романи се продават добре, но не ви казвам да сте преследвач на тенденции. Не променяйте историята си така, че да се вписва в определена търсена категория (като добавяне на зомбита!). Ако вашата конкретна категория – например военна фантастика – няма много сравними заглавия в списъците на бестселъри, гледайте на това като на възможност да попълните празнота.

Всичко това се свързва директно с предишна публикация в блога, за която писах за пазарите и маркетинга: „Познато, но уникално: Първото правило за продажбата на вашия роман“. Ако сте написали страхотна паранормална фантазия и паранормалната фантазия е популярна в момента, възползвайте се от тази популярност. Но ако паранормалната фантазия не се продава добре като категория, имате златната възможност да сияете като прожектор върху вашата уникалност. Всичко е в това как го предлагате на пазара.

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *